Agilityträning

Årstiden gör att vi tränar lite mindre, men det blir i alla fall 2-3 ggr i veckan. Just nu tränar vi bara korta kombinationer med fokus på handlingsteknik, högerslalom förstås, kontaktfält och hoppteknik.


Ilona har god förståelse för handlingen så det är mest min tajming som behöver finslipas. Ofta är jag lite för sen med mitt byte eller plockning och då hinner hon inte byta riktning. Jag behöver också jobba lite mer på min placering vid ffb och plockning så jag inte hamnar i vägen för Ilona. I helgen har jag skött mig riktigt bra och det märks direkt när jag tajmat rätt. Dock börjar fantasin tryta, så jag ska skaffa mig lite inspiration genom att kolla efter bra kombinationer i Gregs DVD.


Apropå Greg, så är han i Malmö i veckan och har kurs. Den som ändå hade möjlighet att vara där, i alla fall som observatör... Än så länge är jag inte riktigt på den nivån att jag hör hemma på kursen med hund, men man kan lära sig jättemycket genom att iaktta de andra ekipagen.


Slalomträningen går sakta men säkert framåt och nu klarar Ilona minst 6 portar och hon fortsätter hela tiden framåt. Viss förvirring avseende ingångarna har uppkommit hos henne och jag vill inte att hon ska vara beroende av mig, så det gäller att få tillbaka självständigheten där igen. Jag är ändå glatt överraskad av hur bra det gått hittills, så det bådar gott inför nästa säsong. Vänsterslalomen är fortfarande lite osäker och oftast är det i slutet det blir fel, men det kommer att ge sig med tiden.


När det gäller kontaktfälten behöver jag regelbundet backa träningen med Ilona så att hon är helt säker på exakt vilka kriterier som gäller. På tävling har det hänt att jag släppt innan hon kommit exakt ner i position och hittills har jag alltid fått sona för det efteråt. Ilona behöver knivskarpa kriterier, annars är fältet fritt för andra tolkningar enligt henne. (Samma läxa har jag lärt mig i slalomen)


Hopptekniken går framåt och jag fick mig ett gott skratt i veckan när Ilona efter slalomen fortsatte in i "hopphelvetet" (bendwork), körde raksträckan och såg ut som om det var det självklaraste i världen. Nu först känns det som om det är dags att gå vidare till progressive grid. På kursen för Vappu hade Ilona oerhört svårt för den och jag har medvetet väntat tills hon känns mogen för utmaningen. Hennes avståndsbedömning och teknik har förbättrats, så jag inser verkligen vikten av hopptekniksträning.


Kommentarer
Postat av: Monica

Så du tränar såpass mycket som 2-3 gånger i veckan...med agility? Jag kör väl hinderträning typ var 10:e dag och då ca 30 min.

Götene på söndag? Eller har ni julledigt nu?

2008-12-09 @ 19:43:25
URL: http://www.123minsida.se/galnawera
Postat av: Susanne

Säg inte så, klart du platsar på kursen. Fast det finns ju andra anledningar att inte gå. Min är att jag måste jobba och fortfarande är lite less på det hela. Annars är det exakt den här kursen jag vill gå så det var ju lite dåligt tajmat med allt.

2008-12-11 @ 16:48:38
URL: http://bus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0