Agilityträning

Just nu ligger störst fokus på hoppteknik och slalom, närmare bestämt högerslalom.


Pinsamt nog har vi ännu inte lärt oss att behärska högerslalom, men det ska ändras under vintern. Våra tidigare problem i slalomen gjorde att jag koncentrerade mig på att få en bra vänsterslalom först, för att sedan träna in högerslalom när Ilona fått lite säkerhet. Hittills har det gått över förväntan och Ilona kör fyra pinnar utan problem i ganska bra fart. För att testa körde jag tolv pinnar häromdagen och hon fortsatte hela tiden framåt, men med lite mer tveksamhet och tog ibland två portar istället för en. Det är bara att träna vidare, så kommer det lösa sig med hjälp av tid, tålamod och agilityglädje.


Vår vänsterslalom har varit riktigt fin den sista tiden, men precis som väntat har den blivit sämre nu när förutsättningarna ändras i och med högerslalomen. Känns inte som om det är något att oroa sig över, utan är något tillfälligt under inlärningen.


Under tävlingssäsongen har jag slarvat med hopptekniken, men nu tränas det minst två gånger i veckan. Ilona gör hela tiden framsteg och det märks att hon är mycket bättre i ryggen och bakpartiet. För närvarande kör vi varianter av basic grid och dubbeloxern och oftast hoppar Ilona balanserat och med bra viktfördelning redan i första försöket. Är första gången bra kör jag inga onödiga repetitioner, utan tycker det är viktigare att sluta med rätt känsla för Ilona.  Verkar som om hon börjar lära sig att "titta" på hindren ordentligt och anpassar steglängd och avstamp. Satte hindren i sicksack i basic häromdagen och det bekom henne inte alls.


Vi tränar förstås en del kontaktfält också och jag försöker hela tiden hitta nya sätt att utmana Ilona, men hon är faktiskt jätteduktig och missar nästan aldrig, trots att jag verkligen provocerar henne ibland.


I övrigt tränar vi på mycket grunder och finslipar tekniken. Försöker också att köra en del enkla saker för att bara ha kul. Det är viktigt för Ilona att bara få springa på ibland utan att det behöver ha något syfte eller vara svårt.


Känns ganska skönt nu att säsongen är slut och att det finns mycket tid till träning innan nästa säsong. Är faktiskt lite mättad av allt flängande över södra och mittersta Sverige och ska använda vintern till att hitta ny tävlingslust och inspiration inför nästa år.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Duktiga ni är! Själv tränar jag inte alls ;-) Hundarna skulle nog vilja lägga in en protest men jag orkar bara inte. Det är avhållssamhet som gäller här och långa promenader på åkrarna.

2008-11-14 @ 11:32:00
URL: http://bus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0