Lydnadshelg 27-29 mars

Förra helgen hade klubben fixat en hel helg med instruktören Mona Kjernholm. Eftersom jag och Ilona i dagsläget inte har några lydnadsmoment att slipa på, valde jag att bara vara med som observatör.


På fredagskvällen träffades vi ett par timmar för ett teoripass och planering inför de praktiska momenten under lördag-söndag.


Både lördagen och söndagen varvades med praktik både inne och ute samt teoripass. De som gick med hund fick välja ut moment som behövde finslipas eller som behövde nya infallsvinklar.


Variationen bland de deltagande ekipagen var stor både rasmässigt och hur långt de kommit i sin träning, så även om momenten ibland var samma, presenterade Mona flera olika sätt att uppnå samma mål.


Monas träningsfilosofi grundas dock enbart på positiva metoder, gärna med klicker och nej är helt förbjudet i träningen.


Ett litet intresse för tävlingslydnad har funnits hos mig en tid, men det har inte känts tillräckligt lockande för att jag ska börja träna på allvar. MEN, efter denna helgen tror jag minsann att Mona Kjernholm lyckats inspirera och förmedla sin träningsglädje för tävlingslydnad till mig.


Tanken är att jag ska lära in momenten på Ilona för att jag ska lära mig. Vi kommer alltså träna enbart för skojs skull, utan några tävlingsambitioner. Skulle det bli något av det är det förstås kul, men huvudsyftet är egentligen att jag ska vara bättre förberedd inför nästa hund. :-)


Kommentarer
Postat av: Sannamagdalena

Wohoo då möts vi säkert på en lydnadsplan i framtiden =)

2009-04-06 @ 00:32:07
URL: http://sannamagdalena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0