Kungälv 28 november

Inofficiell tävling med möjlighet till 4 starter, men efter tidigare erfarenhet av långa tröttande dagar gjorde att jag endast anmälde till de två mittersta klasserna.

En massa starter skulle det vara och jag försökte räkna ut på ett ungefär när min klass skulle starta och tänkte anlända ca 45 minuter innan för att kolla föregående klass och värma Ilona ordentligt. Om tävlingen gick snabbare än tänkt eller om jag räknat fel vet jag inte, men i någon god tid var jag inte i alla fall...

När jag stiger ur bilen hör jag hur speakern ropar ut att banvandringen till hoppklassen är slut och jag antar att det är largeklassen som skulle starta innan, men ack så fel jag hade. Det var förstås medium och jag hade startnummer 7 enligt listan. Det fick bli stora kliv in till inroparen som var jättesnäll och lät mig starta sist. :-)

De första tio starterna i klassen ägnades åt att kolla in banan och försöka tänka ut en strategi från ringside. När jag fått ihop en någorlunda plan hämtade jag Ilona för uppvärmning.

Trots de dåliga förutsättningarna gör vi ett helt ok lopp och kommer i mål med noll fel och en helt ok tid. Vi var ju dock inte ensamma om att nolla denna klassen och vi slutar på en 10:e plats.

I agilityklassen fick jag till min stora glädje stor nytta av en nyförvärvad kunskap från Eva kursen. :-)

Kontaktfälten har ju inte varit så bra på tävling det sista, så jag hade bestämt mig för att ta tag i det problemet omedelbart. Planen var att köra som vanligt och se vad Ilona gjorde på kf och precis som väntat gick hon ner en bit och skvätte sedan av. Jag har släppt henne tidigt på tävling, så nu har hon lärt sig att på träning på man ner i position, men på tävling får hon släppkommandot tidigare och då är det ok att skvätta av där jag brukar släppa henne. Jag tog om och gav henne en chans till, men när hon gjorde samma sak igen körde vi inte vidare efter disken. Det kommer nog att bli en del diskningar i agilityklass framöver, för jag tänker inte få en foxterrier som skvätter av högre och högre upp... :-(

Det var jätteskönt med en kort tävlingsdag, även om jag var lite sugen på att köra kf i en klass till.

Kommentarer
Postat av: Monica

Tjoho vad du har uppdaterat :)

Skvätta? Hehe...det har jag inte hört att du har sagt förut ;)

Tycker att du gjorde ett kanonlopp - felfritt - trots att du inte gick banan. Sånt är ju jättesvårt.

2009-12-04 @ 08:47:13
URL: http://www.trollborder.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0