Ordinarie öppenklass

För att erhålla viltspårschampionatet måste minst ett av de tre 1:a prisen ha tagits på ett ordinarie prov och de två första proven vi gjort var båda rörliga. Att ta upp viltspårandet igen var ju inte jätteplanerat, vilket innebar att vi fick plats på ett ordinarie prov först nu i december. Jag stod som reserv vid det ordinarie provet i november, men det blev inget återbud.

Idag var det i alla fall dags för vårt prov och snön hade tack och lov hållit sig borta. Dock har det varit en mycket vacker vinterdag med minusgrader och gnistrande rimfrost på träd och mark. På vägen dit tänkte jag på att vi haft lite olika väderförhållande på alla tre proven;

* Första provet var det mycket blött i terrängen
* Andra provet var det ganska hård vind
* Dagens prov med flera minusgrader

Dagens spår gick genom barrskog, lövskog, hygge, åker, mossmark och över bäckar, växelvis rejält kuperat. Jag upplevde att Ilona hade full koll på sin uppgift och minusgraderna verkade inte vara något problem alls.

Första halvan av spåret gick utan problem, men sedan märkte jag att hon hade hög näsa och sa det till domaren. Vi fortsatte och efter ca 20 meter började hon pendla med huvudet för att lokalisera varifrån den lockande viltdoften kom ifrån. Då är det ingen tvekan om att hon fått färsk doft i näsan och ville gärna kolla upp den närmare. Domaren säger att älgen antagligen stått där strax innan vi kom och trampat runt en del, då rimfrosten var borta på marken.

Ilona fick chans att lösa det själv, men efter en stund bestämde jag mig för att ge henne lite stöd. Ilona hade fortfarande svårt att släppa älgen, men slutligen gick hon på spåret igen och vi kunde slutföra. Efteråt fick jag reda på att återgången var precis där, så det var ju inte konstigt att det blev svårt för henne...

Väl framme vid klöven frågade domaren om hon blev champion nu och trots att uttalandet tydde på ett 1:a pris, ville jag ändå inte ta ut någon i förskott. Jag svarade att det beror på vad du säger nu och får då svaret att Ilona får ett 1:a pris.

Det var en oerhört stolt matte som gick tillbaka för att få protokoll, diplom och köpa championatsrosetten. :-)

När det gäller spårförmågan fick Ilona 5 (utmärkt) och 6 (lämpligt) på arbetstempo, vilket ger en totalsumma på 37 poäng.

Allmänt omdöme: Gör ett fint arbete, men har problem vid älgstörning.

Ilona kan numera titulera sig Svensk Viltspårs Champion (SVCh) :-)





Kommentarer
Postat av: Monica

GRATTIS :)

Kanonbra jobbat!



Klart man måååååste ha koll på älgen!

2009-12-04 @ 08:49:03
URL: http://www.trollborder.webs.com
Postat av: Caroline o. Lukas

Grattis!

Snyggt jobbat =)

2009-12-04 @ 11:48:28
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Jenny,Honey

Stort grattis!!!Jättekul!!

2009-12-04 @ 19:42:44
Postat av: Susanne & Zorro

Grattis, grattis säger vi oxå :-)

2009-12-05 @ 12:42:02
Postat av: Michaela

Wow. Hur kan jag ha missat detta... Stort super Grattis. Coolt!!

2009-12-14 @ 13:24:09
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Toyamiki

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0