Kungälv 31 januari

Inofficiell tävling med två agilityklasser och två hoppklasser.


Öppen agilityklass A

En riktigt knixig bana med hela 22 hinder. Målet för loppet var att jag skulle bryta den onda cirkeln med att jag har svårt att fokusera i första loppet för dagen. Min nervositet har en tendens att skapa "overload" i hjärnan.


Ingen var mer förvånad än jag när vi gick i mål med en härlig nolla och det kändes så bra att jag lyckats fokusera trots nervositeten. Gensvaret från Ilona var också tydligt och jag tror att hon verkligen fick en positiv känsla av loppet.


Kontaktfälten var jättefina och Ilona gick utan problem ner i position för att invänta släppkommando. Jag har slarvat med kriterierna på vissa tävlingar, but no more.


Vi slutade på en tredje plats.


Öppen agilityklass B

Lite luft gick väl ur mig i förra loppet och det kändes lite som om att vad som än händer i de kommande loppen, så skulle känslan från första loppet ändå hänga kvar...


Banan var mycket lättare än den första och den största svårigheten för oss var högerslalom som också hade en ganska svår ingång.


Jag höll ihop rätt bra i detta lopp också och fram till tredje sista hindret hade vi bra flyt och hade till och med klarat högerslalom. Slalomen var fjärde sista hindret och när vi klarat den så slappnade jag av, tappade lite fokus och tajmade kommande bakombyte lite fel vilket resulterade i en vägran och Ilonas nos som putte av bommen. Det ger ju inget att ta tillbaka i det läget, så vi fortsatte och diskade oss.


Ilona hoppade av gungan för tidigt så det måste vi jobba mer på.


Öppen hoppklass A

Både jag och Ilona började bli trötta, vilket genast märktes i slalomen (höger). Det blev lite slarv i slalomen och jag tog om hindren innan för att få sammanhang och vi diskade oss förstås. Vi klarade slalomen på andra försöket och när vi skulle ta närmaste väg ut skickade jag Ilona baklänges över långhoppet istället för hopphindret bredvid. Hon fixade ju det, men det var inte riktigt meningen...


Öppen hoppklass B

Det närmade sig tio timmar på tävlingsplatsen vilket tog ut sin rätt på både mig och Ilona. Ilona verkade dock taggad så jag bestämde mig för att köra sista loppet också. Målet var bara att vi skulle springa och ha kul ihop.


Även i detta lopp var det högerslalom, men Ilona var så trött att den svårigheten blev för mycket. Vi trasslade några gånger, men det blev inte bra och till slut sprang vi bara på.


Jag måste träna mer på att vi springer för fullt på slutrakor och liknande, för Ilona har en tendens till att riva och missa i avståndsbedömningen när det går fort.


Reflektion

  • Känns som om jag blivit bättre på att hantera nervositeten
  • Är jätteglad över att ha klarat högerslalom på tävling
  • De ekologiska kexen från Magnusson fungerar jättebra som extra tillskott mellan loppen. Upplever skillnad jämfört med när hon inte får någon mat under dagen.
  • Jag (och även Ilona till viss del) behöver förstärka uthålligheten under långa tävlingsdagar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jooo men de är väldigt kreativa vad det gäller det här med nya matupplevelser och så... Men blockljus kan inte varit gott....

2009-02-02 @ 18:35:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0