Torkad blodpudding

Torkad blodpudding är en av Ilonas favoriter och just nu står det en plåt i ugnen till hennes förtjusning. Ilona har steppat i köket ända sedan jag började tärna blodpuddingen... för hon vet att det är till henne...

Även om det är lite omständigt att göra är det jättebra godis att ha med i fickan då det inte kladdar och på i alla fall Ilona fungerar det jättebra även på träning. Allt köpt godis måste ändå delas, så det jobbet har man ju ändå.

Om någon mot förmodan inte har receptet:

Sätt ugnen på 100 grader
Tärna ca 400 g blodpudding (lagom på en plåt)
Grädda i 2-3 timmar på bakplåtspapper
Förvaras i kylskåp

Om man har bråttom kan man grädda på 150 grader i ca 2 timmar, men jag tycker att ytan blir för hård då.

Oftast får de stå närmare tre timmar i den lägre temperaturen för att bli genomstekta. De kan mögla om de är för mjuka inuti.

Kommentarer
Postat av: Caroline o. Lukas

Av någon konstig anledning har just det receptet en förmåga att inte fastna i mitt hvuud. Det är ju lika lätt som 1+1 nästan. Men nu har jag läst det ännu en gång, bara att hoppas på att det fastnar denna gång =)

2009-01-11 @ 19:18:17
URL: http://www.busgolden.webb.se
Postat av: Karin

Funkar finfint att göra med korv/köttbullar också! Varför inte blanda när man ändå håller på :-)

Omväxling förnöjer tycker Spex!

2009-01-12 @ 20:17:05
Postat av: Veronica

Karin:



Tack för tipset! Har aldrig provat med varken köttbullar eller korv, men visst förnöjer ombyte. Antar att det går fortare än blodpudding. Har du någon tid eller känner du dig fram?

2009-01-12 @ 20:30:32
URL: http://foxterrier.blogg.se/
Postat av: Monica, Wera & Ärtan

blodpudding är mums hälsar mina vovvar....men dom säger också att det spelar ingen som helst roll VAD det blir för godisbelöning - en borderterrier gillar ALLT lika mycket!



Ha det bäst!

2009-01-12 @ 22:19:00
URL: http://www.123minsida.se/galnawera
Postat av: Karin

Hmmm, har nog aldrig tagit tid. Du får nog känna dig fram. Antar att det blir hållbarare ju längre tid man gräddar och ju mer det får torka ut, men å andra sidan brukar det inte räcka så länge ändå hemma hos oss :-)



En annan Spex-favorit är den blandade godispåsen jag har i frysen där jag tärnar ner och slänger i allt möjligt snusk som blir över hemma :-P Typ några skivor stekt falukorv/blodpuddning som blev över från middagen - det som passerat bäst-före-datum som jag ratar men min oknussliga hund gärna sätter i sig - de seniga bitarna på steken - det som jag inte vill äta av grillad kyckling osv.



Det är bara att fylla på i påsen i frysen när nåt blir över och plocka upp blandade färdigtärnade bitar vid behov. Lite kladdigare än torkat kanske, men mycket uppskattat av vovve. (Ibland kanske man ska göra slut på påsen eller börja på en ny så att man roterar ut de äldsta bitarna... :-))



Foxar gillar nog som borderterrier också vilken godisbelöning som helst :-)

2009-01-13 @ 12:11:39
Postat av: Karin

Hmmm, har nog aldrig tagit tid. Du får nog känna dig fram. Antar att det blir hållbarare ju längre tid man gräddar och ju mer det får torka ut, men å andra sidan brukar det inte räcka så länge ändå hemma hos oss :-)



En annan Spex-favorit är den blandade godispåsen jag har i frysen där jag tärnar ner och slänger i allt möjligt snusk som blir över hemma :-P Typ några skivor stekt falukorv/blodpuddning som blev över från middagen - det som passerat bäst-före-datum som jag ratar men min oknussliga hund gärna sätter i sig - de seniga bitarna på steken - det som jag inte vill äta av grillad kyckling osv.



Det är bara att fylla på i påsen i frysen när nåt blir över och plocka upp blandade färdigtärnade bitar vid behov. Lite kladdigare än torkat kanske, men mycket uppskattat av vovve. (Ibland kanske man ska göra slut på påsen eller börja på en ny så att man roterar ut de äldsta bitarna... :-))



Foxar gillar nog som borderterrier också vilken godisbelöning som helst :-)

2009-01-15 @ 17:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0