Hopp om finfin slalom

Inlärningen av slalom blev fel från början och när jag skulle försöka rätta till gillade inte Ilona att förutsättningarna ändrades och problemet var ett faktum. Vi har dock kommit en lång bit på väg sedan dess, men slalom är verkligen vår akilleshäl.


Förra året slutade jag helt att träna slalom på klubben och körde bara på tävling. Detta gjorde att slalomen (vänster) blev riktigt bra och det kändes som om det fanns hopp för oss också.


I höst/vinter kändes det som om vi var mogna för att ta itu med högerslalom också. Givetvis ska alla hinder tas oberoende av vilken sida föraren är på, men p.g.a. våra problem valde jag att vänta.


Att slalomen totalt sett skulle bli sämre räknade jag med, men jag har under en längre tid reagerat på att hon "halkar" i slalomen. I vintras trodde jag nog att det berodde på halt underlag och inte på själva konstruktionen på klubben slalom. Det har ibland sett ut som om hon inte vill trycka på, utan ser försiktig och tveksam ut.


Detta gör förstås att jag får ytterligare en faktor att ha i huvudet på tävling då min nervositet redan påverkar Ilona negativt just i slalomen. Hon känner sig inte heller säker i slalomen och vi påverkar varandra och hamnar i en ond cirkel.


Slalomen på klubben är konstruerad så att stöden är placerade åt det håll i portarna där hunden sätter tassarna. Ilona försöker alltså parera så hon inte ska trampa på stöden, vilket gör henne försiktig och hon tappar rytmen.


För att testa om min teori stämde eller om jag bara söker orsaker, bestämde jag mig för att sätta upp lösa pinnar som trycks ner i marken. Ikväll var första träningspasset och jag tappade nästan hakan när Ilona gjorde en sån jäkla bra slalom där hon riktigt tryckte bort pinnarna, hade jättebra fart och enbart fokus framåt. Nästan lite "Hålli"-style. Jag var tvungen att köra några ggr i sträck för att se om det bara var en slump, men hon körde lika bra hela tiden, även högerslalom. :-)


Vi kommer ju även i framtiden stöta på slalom som är konstruerade på detta sätt och det får vi fixa vilket vi vill eller ej, men jag har bestämt mig för att inte längre träna på vår slalom, utan använda de lösa pinnarna istället. Om Ilona ska uppleva obehag varje gång vi tränar, så kommer vi aldrig att komma förbi våra problem med slalom. Är det en sådan slalom på tävling får jag hoppas att hon kör på som vanligt och kanske inte märker det i "farten". I annat fall får jag ta det problemet när det inträffar.


Hur som helst fick jag lite nytt hopp idag. Ilona är så duktig i övrigt, så det är frustrerande när slalomen inte fungerar.


Kommentarer
Postat av: Monica

Så bra att du har löst problemet. Nu blir ni tokfarliga på tävlingarna framöver då :o)



Nu har jag bytt ut chokladkakan mot en svartvit Ärta. Men blommorna vill jag inte byta ut, så du får scrolla istället för att läsa där :o)

2009-07-14 @ 08:30:19
URL: http://trollborder.blogg.se/
Postat av: Monica

Jo då...PROBLEMET är väl visst löst....du har ju kommit på ANLEDNINGEN till strulet. Nu är det ju "bara" att träna. När du är klar med Ilona så kan du fortsätta med Wera :o)

2009-07-14 @ 09:20:04
URL: http://trollborder.blogg.se/
Postat av: Michaela

Härligt med stort hopp framåt. Jag sliter också mitt hår med den förbxxade slalomen. Att det ska vara så svårt:P. Ingen helsingborg för mig. jag jobbar :( men 2 veckor semester i Bohuslän i Augusti hägrar :)

Postat av: Anna

Hålli-style - det lät det :) Vilken komplimang! Skönt att komma på vad problemet är, och lösa det. Håller tummarna för att det funkar hela vägen!!!

2009-07-14 @ 20:41:49
URL: http://hem.passagen.se/hfjallet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0