En bra dag

Det som främst gjort denna söndag till en bra dag var den helt oplanerade träningstimmen i ett närliggande ridhus. Jag har längtat i två månader efter att få träna ordentligt, men mer om det längre ner...


Dagen började med en tur till klubben för lite träning och senare även föreläsning, men jag blev grymt besviken när jag såg planen... som numera var skridskobana... Fanns inte en möjlighet att ta sig ut på den, än mindre få till ngt som liknade träning... :-(


Istället travade jag upp till skogen och lade ett kort personspår till Ilona. Eftersom hon bara fått ett par, kanske tre personspår i sitt liv, blev det bara ett kort med en leksak i slutet.


På något sätt fick vi ju fördriva i alla fall en halvtimma så spåret skulle få ligga till sig lite och vi letade upp en liten fläck gräs som var fri från is för lite improviserad träning. Det blev lite stadgeträning, springa ikapp till skål och lite annat smått som gick att göra på den begränsade ytan.


Det märktes att det var länge sedan vi spårade, för Ilona spårade som om det gällde livet och någon noggrannhet fanns inte alls. Glädjande nog var hon lika säker i personspåret som hon brukar vara i blodspåret, så spåra kan hon, men vi måste jobba med en del. I all hast gick hon förbi leksaken i slutet och fortsatte spåra en bit på min återgång till vägen. Hon fick ganska snart leksaken i näsan och vände tillbaka, men det hade förstås blivit ett bättre slut om hon gått rakt på. Till nästa gång måste jag placera leksaken bättre och hålla i henne mer, så hon inte missar slutet.


Nu var det dags för föreläsningen på klubben som gavs av Pia Myrseth från Hundens Hus i ämnet Språk och signaler. Det var en intressant föreläsning och man kan aldrig få för mycket kunskap i ämnet.


Efter tre timmars stillasittande kände vi för en långpromenad och hoppades att snön och isen smält på en trevlig runda som mestadels går på grusväg. Så var förstås inte fallet och vi gick rundan längs vägkanterna för att försöka undvika all blankis som var på vägen. Tack och lov hade ju hundarna inte lika ont av isen som vi och njöt till fullo av promenaden.


I slutet av promenaden nämnde Kerstin att hon skulle på ridhusträning lite senare och jag nappade direkt. Hem som ett skott för att ringa arrangerande klubb och höra om det var möjligt att vara med bara denna gång. Det var ok och äntligen skulle både jag och Ilona få den träning vi båda så väl behövde...


Timman i ridhuset gick alldeles för fort och både jag och Ilona hade nog kunnat träna minst ett par timmar till, men vi hade i alla fall en jättebra träning som gav utlopp för en hel del. Det bästa var nog egentligen att vi kunde "springa av oss" ordentligt utan att behöva oroa oss för underlaget och bli av med en del agility abstinens. Ilona gjorde också tre felfria slalom, både höger och vänster, med bra fart och sikte framåt, vilket förstås gladde matte jättemycket. Det var verkligen underbart att träna igen och jag åkte hem med en harmonisk känsla i både kropp och själ. 


Nu ser vi fram emot tisdag då vi ska träna inomhus i uppvärmd lokal på finfin matta och träningsladda inför Fagersta om två veckor...


Kommentarer
Postat av: Sannamagdalena

Låter sannerligen som en bra dag =)

2009-03-01 @ 23:06:32
URL: http://sannamagdalena.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Har fått rapport om att din leksak är räddad ;o)

2009-03-06 @ 22:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0