Varberg 18 april

Första utomhustävlingen i strålande solsken.


Monica och Wera var också anmälda, så jag fick trevligt sällskap och inte minst god fika.


Från början var jag bara anmäld till agilityklass 2 och öppen hoppklass, men efter uppflyttningen förra helgen fick jag efteranmäla till hoppklass 2.


Strategin i klass 2 är att fokusera på bra lopp, hålla kriterier och inte minst ha kul. Farten är förstås viktig och jag ska handla så som jag vill och inte fega. Just nu kan vi inte konkurrera i klass 3, så jag ska njuta av tiden i klass 2 och använda loppen till att utmana oss så vi blir mycket bättre.


Hoppklass 2

Hoppklassen var först ut och banan var alldeles lagom svår. Det fanns några fällor som till viss del var nya för mig och jag såg fram emot att se om handlingen höll. Eftersom jag inte fokuserade på resultat var jag heller inte så nervös som jag brukar vara inför loppet.


Ilona gjorde ett jättefint lopp och följde min handling jättefint. Hon hade jättebra attityd, fart och koncentration. Tyvärr fick vi två rivningar, den första ett par hinder in i banan där hon hoppade av för tidigt och den andra vid en tvär sväng efter en tunnel.


Hoppteknik är ett problem för foxterrier och Ilona är inget undantag. Det allra vanligaste är att en rivning sker i en sväng. Den korta ryggen gör det svårt att svänga och hon tappar då lätt bakbenen, vilket kan ge rivningar. Ofta brukar jag försöka tänka på det och ge henne utrymme att svänga, men idag fick hon till stor del fixa det själv. Att jag satsat på farten kan också vara en orsak till rivningarna eftersom hon blir flack för att hinna med.


Totalt sett är jag jättenöjd med loppet, Ilonas attityd och farten. Hon klarade också en oxer utan att riva. Vi hamnade en bit ner i resultatlistan (8:e plats) på grund av våra 10 fel, men vi hade fjärde bästa tiden i alla fall.


Agilityklass 2

Även här en lagom svår bana. Det viktigaste i detta lopp var att verkligen hålla på kontaktfältskriterierna. Jag har släppt Ilona tidigt några gånger och det har verkligen satt sig. Hon går ner i position, men vet precis när jag ska släppa henne och sticker innan mitt kommando. Det är förstås inte ok, så nu är det hårdträning i att hon ska vänta på släppkommando även på tävling.


Ilona var ännu mer taggad i detta lopp och vi hade bra flyt, fart och attityd.


För första gången på länge på tävling var kontaktfälten precis så som jag vill ha dem. På tävling kräver jag inte att hon ska stanna i position på gungan då det ger henne ett onödigt ryck i bakdelen och ryggen eftersom hon har svårt att förskjuta vikten bak och hålla nere gungan. Monica placerade sig så bra att både balansen och A-hindret syns tydligt på filmen.


Tyvärr fick vi en rivning även i detta loppet, i en sväng förstås. Det blir till att träna mer "Bend-work".


Vi slutade ändå på en 3:e plats och hade näst bäst tid, så visst känns det lite förargligt med rivningen...


Öppen hoppklass

Banan var ganska lik hoppklass 2, fast lite lättare. I denna bana var det högerslalom och jag tvekade lite innan på om jag skulle fega med vänsterslalom för att inte riskera ett misslyckande, men beslutade mig för att jag givetvis skulle ta chansen att köra högerslalom i en tävlingssituation.


Varberg hade ett specialpris till bästa ekipage sammanlagt i de tre klasserna i varje storlek och inför öppenklassen var vi fem som hade resultat från både hopp- och agilityklassen. Trots våra fel låg vi på en andra plats så långt och när de ropade ut ställningen hotade tävlingsdjävulen att ge sig till känna, men jag försökte fokusera på loppet och inte resultatet.


Vi fixade faktiskt högerslalom, men jag svängde lite för tidigt efter slalomen och drog henne förbi hopphindret. Vi diskade oss, men körde vidare med bra fart om än lite slarvigt. Även här var sista hindret en oxer, men den fixade Ilona helt ok.


Monica och Wera gjorde ett superfint lopp i öppenklassen och vann!!! Grattis!!


Som vanligt när Monica är med får man loppen filmade:



Veronica Varberg from Monica Skoglund on Vimeo.

Kommentarer
Postat av: Linda

(Skriver här också eftersom jag inte vet om du kikar in på min blogg igen).



Hej Veronica, tack detsamma! :) Såååå himla synd på den där rivningen, det såg verkligen kanonfint ut i övrigt! När jag satt och tittade trodde jag faktiskt att du och Ilona skulle klå oss ;)



Hoppklassen ser ju också jättebra ut, du får definitivt försöka fortsätta köra din "avslappade" stil framöver smile



Men du, vi spöade alla de andra på tid i alla fall, eller hur?! Vilka duktiga hundar vi har. Ses på banorna!

2009-04-19 @ 22:38:37
URL: http://lindahallum.blogspot.com/
Postat av: Kerstin & Joker

på väg, på väg...jag och Joker slocknade rätt fort igår kväll så texten vi hade fått ihop hade nog sett ut ungefär så här; Zzzzzzzzz :o)

2009-04-20 @ 17:11:50
URL: http://hem.passagen.se/mejramjoker
Postat av: Sannamagdalena

Ser skitsnyggt ut med kontaktfälten! Leo har nog ingen aning om att det finns kontaktfält.

2009-04-21 @ 23:03:08
URL: http://sannamagdalena.blogg.se/
Postat av: Monica

Hmmm...ja tääääänk att det bara skiljer 1 kg på sååååå olika hundar blänger surt Fast Wera hade ju just fått mat, druckit o var blöt i pälsen så i vanliga fall är det mindre.

2009-04-22 @ 06:45:46
URL: http://www.123minsida.se/galnawera

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0