Tävlingspsykologi

Den 3 november var jag i Göteborg på föreläsning i "Tävlingspsykologi och mental träning för hundsportare" med Niina Svartberg

Jag har för länge sedan köpt boken "Lyckas på tävling" av Niina Svartberg, men har ännu inte fått tummen ur att läsa den. Föreläsningen var drygt två timmar lång och skrapade som väntat bara på ytan. Det är ju omöjligt att gå på djupet i ett sådant här stort ämne under en kort föreläsning. Jag fick i alla fall mersmak och ska börja läsa boken snarast.

Allt som Niina tog upp är egentligen ganska självklart om man tänker efter, men det gäller att styra tankarna åt rätt håll...

______________________________________________________________________________

Här kommer de anteckningar jag gjorde under föreläsningen:

Enkelt uttryckt handlar det om att "styra tankar".


Faktorer som påverkar:


  • Tävlingsnerver
  • Koncentration
  • Självförtroende
  • Målsättning
  • Konstruktivt tänkande
  • Störningskontroll
  • Träna för tävling
  • Tävlingsrutiner

Koncentration


Koncentration är den viktigaste egenskapen för att lyckas.


Full koncentration behövs från både hund och förare.


Störst fokus ska läggas på uppgiften istället för på resultatet. Vi kan ändå inte styra resultatet, så det är bara slöseri med tid och energi.


Samma koncentrationsnivå ska finnas både på träning och på tävling.


Viktigt med ögonkontroll. Lätt att bli medveten om det man tittar på och om man tittar på "fel" saker kan man lätt tappa koncentrationen.


Lätt att tappa koncentrationen för tidigt. Koncentrationen ska hållas tills sista hindret är taget eller tills sista momentet är slut.


Vägra bli en störning själv som bryter koncentrationen för hunden.


Se varje situation som chans till övning och utmaning för att bli bättre istället för att lägga vikten på svårigheten.


Målsättning


  • Uppgiftsmål
  • Resultatmål
  • Känslomål

Viktigt att skapa mål som man själv kan kontrollera. Eftersom vi inte kan kontrollera resultatmål ska koncentrationen läggas på uppgiftsmål. Resultat beror på övriga deltagare, domare m.m. och vi bör inte låta dem avgöra om man är nöjd eller inte.


Känslomål existerar både för hund och förare.


Tydliga träningsmål gör att man får ut mesta möjliga av varje träningspass.


Nervositet


50/50 = Vi är som mest motiverade när det finns 50 % chans att det ska gå bra

10 % chans = Negativ inställning

90 % chans = Kan skapa nonchalans


Vi låter tankarna styra oss istället för att vi styr tankarna.


Försöka koncentrera sig på praktiska saker, göra något, istället för att fokusera på hur det känns och hur nervös man är.


Viktigt att skapa nervositet under träning för att vara förberedd på tävling. Både för hund och förare.


Hunden ska gilla att träna och tävla och som förare måste man se till att hunden har det bra och har kul.


Kroppsspråket påverkar tankarna och vi kan använda det för att motverka nervositet. Lugna rörelser och lugn andning.


Rutiner gör det lättare att förbereda sig och skapar trygghet som motverkar nervositet. Koncentrationsförmågan ökar också.


Uppgiftsmål är bättre för nervositeten och resultatmålen kan läggas åt sidan.


Tävlingsattityd


  • Kan jag päverka?
    • Vilka tankar vill jag ha i huvudet?
    • Vilka tankar hjälper mig?
  • Möjligheter och utmaningar
  • Ta planen i besittning
  • Ta ansvar
    • Om det inte går som man tänkt, hem och träna igen, träna annorlunda
    • Om det går bra, ta ansvar för det också.
  • Hundens upplevelse

Kommentarer
Postat av: Sanna

Vilken bra förelsäsning. Det med tävlingsrutiner har jag jobbat med länge då jag tränat lydnad. Jag har märkt att bara de att focusera på sin rutin gör att man glömmer bort att vara så nervös. Tävlingspsykologi är verkligen intressant. Tänk vilket stor ämne hund är, de finns alltid saker man kan lära sig och utvecklingen går snabbt frammåt.

2008-11-11 @ 21:51:15
URL: http://sannamagdalena.blogg.se/
Postat av: Susanne

Åh fan va bra och va avis jag är. Visst kan jag läsa boken jag med men ibland behöver man bli lite extra inspirerad. Fast hur mkt rutin kan man ha på en agilitytävling när man aldrig vet vilken bana som är nästa eller hur de kastar om alltihopa ;-) Jag ska kolla med Studiefrämjandet om dom kan hjälpa oss med en tävlingspsykologikurs i vinter. Det vill jag gå!

2008-11-14 @ 11:30:09
URL: http://bus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0