Skåneturné 25-29 juli

Snapphanefejden 25-26 juli

På lördag morgon styrdes kosan mot Hässleholm och två dagars tävlande på Snapphanefejden. Några resultat suktade jag inte efter, utan nu skulle fokus ligga på att köra bra lopp, jobba på problemområden och tänka långsiktigt. Slalom, kontaktfält och fart hade högst prioritet.


Just nu upplever jag att handlingen fungerar riktigt bra och visst klantar jag mig så det blir fel, men Ilona följer till punkt och pricka.


Lördag

I hoppklassen strulade slalom och efter två försök ville jag inte harva längre och vi diskade oss.


Ilona hoppade av gungan då jag gjorde ett tajt bb, men alla kontaktfälten var superfina och jag höll kvar henne ordentligt. Slalomingången var inte riktigt 90-graders, men det fixade Ilona fint. Vid ett ställe i banan placerade jag mig riktigt illa när jag ändrade min handling mot banvandringen och hoppade ffb efter balansen och gjorde ett bb istället. Ilona fattar inte vart hon ska och vi springer ihop efter ett hopphinder. Domaren dömde inte beröringsfel, men det hade varit välförtjänt...


Inkvartering

Natten tillbringades hos Ida och hennes hundar. Skönt att slippa tälta, men Ilona var måttligt road av Albin som uppvaktade alla tikar eftersom Selma löper.


Söndag

I agilityklassen hoppade Ilona av nerfarten på balansen bakom mig, men vi fixade en svår slalomingång och resten av loppet var bra. 


Ilona rev första hindret och jag fokuserade dåligt resten av banan, vilket resulterade i ett ganska slarvigt lopp. Halvvägs sprang Ilona förbi ett hinder, men vi fortsatte och diskade oss.


Skärpning matte

Vid mer än ett tillfälle ändrade jag min handling och hoppade ett planerat ffb efter slalom eller balanshinder. Jag har tränat alldeles för dåligt på detta och när jag är där blir jag osäker på om jag ska tajma rätt och gör bb istället. 


Inkvartering 2

Efter tävlingen åkte vi till Karoline och hennes hundmaffia. Det är Ilonas favoritställe, så hon var överlycklig och tjöt i bilen när vi körde in på gården. Grillen var tänd och vi var snart rejält mätta...


Måndag

Jämtlandstrion träffades över lunch och vi planerade packning, mat m.m. inför vandringen. Efter maten åkte vi till en friluftsbutik i Malmö för att handla lite mat och utrustning.


Inkvartering 3

Nästa stopp på Skåneturnén var hos Susanne och bushundarna. Ilona tycker det är skitkul att åka runt och hälsa på alla hundkompisarna och var hur nöjd som helst.  


Tisdag

Susanne och Zorro tog med oss på trevlig sightseeing i Västra Hamnen under ett par timmar. Susanne är duktig på att laga mat, så efter långpromenaden avnjöt vi en supergod måltid. Åt förstås lite mer än jag borde, men vem kan låta bli när det är så gott...


På kvällen blev det iordningsställande av banområde på Susannes klubb och vi hade väl hoppats att få träna lite inför morgondagens tävling, men de flesta hindren användes till banorna, så det fick vara.


Onsdag

Tog en dagstripp till Karoline för frukost och lite trädgårdsarbete. Vips hade nästan hela dagen gått och snart var det dags för tävling.


Oxie 29 juli

Tillbaka i Malmö och kvällstävlingen på Oxie BK. Det var inte särskilt många starter i klass 2, så jag räknade med en snabb tävling. Fokus låg fortfarande på långsiktighet och inte på resultat.


Hoppklassen var en riktig springbana och vi körde på bra fram till slalomen som var tredje sista hindret. Jag fegar och gör ett ffb för att köra vänsterslalom, men är otydlig och Ilona går in i andra porten. När jag tar tillbaka henne blir hon förbannad och biter mig i handen. Slalomen går bra sedan, men sedan river Ilona kommande hopphinder och vi slutar på 15 fel.


Agilityklassen var härligt knixig och jag hade lite huvudbry med starten. Det löste sig riktigt bra, men under banvandringen hade jag felbedömt ett byte en bit in i banan och trott att jag inte skulle hinna med ett ffb och beslutat mig för bb. Jag hade hunnit med ett ffb, men jag körde enligt planen och det blev riktig ful handling ett par hinder längre fram i banan. Inga fel, men det var inte vackert... Tyvärr rev Ilona näst sista hindret och vi slutade på 5 fel. Som så ofta är det när Ilona måste svänga över hindret som hon river. Jag vet egentligen att jag ska ta det lugnt och inte stressa henne, men jag tänkte mig inte för. Vi hade i alla fall en bra tid och Ilona fixade högerslalom utan vidare.     


Rundresan i Skåne var slut för denna gång och resten av dygnet gick till hemresan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0