Utslag

Inatt fick jag bada Ilona för att snabbt rensa päls och hud från fästinghalsbandet.


I lite drygt en vecka har Ilona haft halsbandet till och från, då hon varje år fått lite klåda i början av användandet. Tidigare har det dock löst sig genom att hon inte haft halsbandet hela dygnet och efter 1-2 veckor har det klingat av och varit ok resten av sommaren.


Så blev det inte denna gång... För några dagar sedan upplevde jag att hon kliade ovanligt mycket, men reflekterade först inte över det eftersom hon fäller en del just nu och då kliar det ju för det också. Fästinghalsbandet åkte genast av och jag tänkte låta det vara av ett tag tills klådan lagt sig lite.


Klådan klingade dock inte av och sent igår kväll började hon se lidande ut. Kollade igenom pälsen och upptäcker röda utslag på huden och när jag rörde vid dem himlade Ilona med ögonen, så jag förstod att det kliade ordentligt.


Medlet från fästinghalsbandet skulle bort och det så fort som möjligt, så vid halvett tiden inatt åkte Ilona in i duschen. Det var långt ifrån populärt att bli badad vid den tiden när hon helst hade krupit under täcket för att sova som en sten...


Direkt när jag vaknade imorse kollade jag huden och utslagen hade minskat betydligt. Klådan verkade också ha gett med sig lite. Skönt att det gick snabbt att lindra besvären för det är inte kul med klåda.


Tidigare år har det fungerat bra med halsbandet och Ilona har i princip varit fästingfri. Hon har kanske fått 2-3 fästingar på hela säsongen, vilket har känts helt ok. Inget medel är ju 100%. Nu är jag långt ifrån säker längre...


Kommentarer
Postat av: Jenny,Honey

Usch vad otäckt! Men vet många hundar som reagerat på halsbandet! Känns verkligen som "pest eller kolera" med dessa fästingmedel...

2009-06-08 @ 07:55:12
Postat av: Susanne

Stackars liten! Jag hade skippat halsbandet... Man kan ju även ha med sej en kam när man är ute skogen och kamma igenom dom, vi har ändå lätt päls på våra. Bärnstenshalsbanden kan jag tyvärr inte rekommendera rakt av. Verkar funka på Sune men inte på Buffy.

2009-06-08 @ 08:52:03
URL: http://bus.blogg.se/
Postat av: Anna

Stackars Ilona! Elände detta med fästingar... Har inget till mina hundar iår. Plockar istället...

2009-06-08 @ 16:35:03
URL: http://hem.passagen.se/hfjallet
Postat av: Karin

Scalibor funkade inte på Spex. Han blev helt knasig, rädd för konstiga ljud som han inte reagerat på tidigare och såg spöken i vartenda hörn. Otäckt! Spex får tack och lov inte så många fästingar ändå, syns ju bra när de kryper i den vita pälsen så man hinner få bort de flesta.

2009-06-08 @ 18:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0