Kungälv 16 maj

Äntligen en officiell tävling på under en timmas köravstånd. Klass 1 var först ut på morgonen, så jag tog sovmorgon och kom lagom för att se lite av hoppklass 1.


Agilityklass 2

Svårigheterna för oss var en threadle i starten, sned vinkel till slalomen och ytterligare en threadle i mitten av banan.


Första threadlen tog Ilona utan problem och det var skönt att se att hon gick klockrent på armbytet. Hittills har vi inte haft möjlighet att testa på tävling, utan bara satt upp kombinationer på träning, så det var härligt att det fungerade även i skarpt läge.


Slalomen var inte heller några problem (fast det också var högerslalom) och även den andra threadlen fungerade, fast ngt vid sväng pga dålig tajming från min sida.


Tyvärr placerade jag mig lite fel inför ett ffb vid en tunnel och skickade Ilona förbi öppningen och vi drog på oss en vägran.


Resten av loppet körde vi på och jobbade på farten, vilket tyvärr resulterade i en rivning efter en sväng. Delar av loppet är filmat och man ser tydligt hur Ilona hoppar av alldeles för tidigt och det skulle till ett under för att inte riva.


Det är jättetydligt att jag tränat alldeles för lite på att köra i hög fart och att Ilona får svårt på tävling när jag trycker på, vilket har resulterat i några rivningar på de sista tävlingarna. Hopptekniken spelar förstås också en stor roll, tyvärr...


Hoppklass 2

Lite lätt knixig bana där det var gott om threadlar, men inga jättesvåra fällor. Till stora delar lät jag Ilona köra på utan att jag tryckte på särskilt mycket. Dels för att få med henne dit jag ville och dels för att undvika rivningar i svängarna.


Vi nollade och kom på en 2:a plats, men fick tyvärr 0,55 i tidsfel och således ingen pinne. Jag har inte upplevt tidigare att vi behövt tänka på tiden, utan vi har alltid haft god marginal till referenstiden, så det sved en del att inte räcka till tidsmässigt. Vi var förstås inte ensamma om att få tidsfel, utan det var ganska många, vilket tyder lite på att tiden var tajt satt. Marginalerna var på någon annans sida denna tävling...


Efter att ha varit förbannad en tid över hur långsamma vi var, bearbetat det och diverse annat, vändes ilskan till revanschlust och djävlar anamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0