My Dog 9-10 januari

Äntligen var det dags för tävling igen, men jag hittade aldrig den riktiga känslan och upplevde att jag var dåligt förberedd då vi knappt tränat den sista tiden på grund av all snön. Uppenbarligen hade jag också legat av mig och blev fort trött av väntandet mellan loppen och den mycket höga ljudvolymen. Det gjorde förstås inte saken bättre att vi nattsuddade innan båda tävlingsdagarna. ;-)

 

Roligt var det i alla fall och att få tävla på My Dog hade ju varit ett de mål jag i hemlighet hade under 2009. Det var spännande att köra för första gången på en sådan matta och Ilona hittade tekniken snabbt.

 

Vi långt ifrån imponerade med våra lopp och det syntes tydligt att vi är oerfarna, men det fanns många bra saker också.

 

Hoppklass 3 lördag

Vid första anblicken tyckte nog de flesta att detta var en mycket lätt bana och underskattade svårigheterna. På det stora hela gjorde vi ett bra lopp och vi kändes synkade, men jag var för tidig vid ett bakombyte vid muren och Ilona sprang förbi. Vi fortsatte banan och var diskade, men förutom missförståndet vid muren klarade vi resten.

 

Agilityklass 3 lördag

Jag var rejält trött på eftermiddagen och hade uppenbara problem att fokusera och komma ihåg banan. Det var en jätterolig och utmanande bana, men den innehöll många svårigheter som vi inte ens stött på tidigare. Vi diskade oss när jag skulle threadla Ilona förbi en tunnelingång som hon tog i alla fall. Samma väg skulle tas två gånger och när vi kom dit andra gången funkade threadlen hur fint som helst. I övrigt visade sig tröttheten och det var tyvärr mycket vimsande på den banan. Slarvade också med kontaktfälten, vilket jag hade lovat mig själv att inte göra, men tydligen försvann den planen någonstans på vägen.

 

Agilityklass 3 söndag

Ännu en rolig och svår bana som innehöll en för mig annorlunda och knepig passage kring balansen. Jag hade också bestämt mig för att det inte skulle slarvas med några kontaktfält. Dock fokuserade jag för långt fram i banan och tappade Ilona redan i starten så hon sprang förbi andra hindret. Vi fortsatte, gjorde en kass gunga och ett antal missar till. Det som var bra i loppet var superfina kontaktfält på balansen och A-hindret samt att Ilona fixade en svår slalomingång.

 

Hoppklass 3 söndag

Jag var verkligen jättetrött och hade en rejäl huvudvärk, så jag funderade på att hoppa denna klass. Jag gick banan i alla fall och bestämde mig för att starta, men jag orkade inte fokusera, så vi körde några hinder och sedan direkt ut.

 

Ilona har aldrig varit på My Dog eller något liknande ställe och jag kan intyga att hon gärna hade varit utan den upplevelsen. Givetvis tyckte hon att det var kul att få köra agility, men gillade inte miljön i övrigt och var faktisk rätt så tjurig utanför banan. Kylan utomhus och det frekventa användandet av täcke var inte heller särskilt uppskattat.

 

Blev dock glatt överraskad av att Ilona fixade underlaget så bra. För att inte ha tränat särskilt mycket den sista tiden hade Ilona mycket fin attityd på banan och klarade svårigheter vi inte ens tränat på.  

 

Överhuvudtaget var det mycket lärorikt och i kombination med några insikter jag fått under kurserna för Eva tog jag ett beslut angående oss, men mer om det kommer i ett annat inlägg.


Kommentarer
Postat av: Monica

Äh resultatet på första riktiga stortävlingen är ju inte det viktigaste. Underlag o allt runt om är ordentliga störningar! Tycker att ni har kämpat jättebra!!!!!

2010-01-16 @ 15:37:45
URL: http://www.trollborder.webs.com
Postat av: Monica

Ja du...nu är ju Wera alltid hungrig men nu är hon mer tokmanisk. Dessutom har hon ökat i vikt trots att jag håller koll på maten. Hon ligger på ett annorlunda sätt o vilar mer. Det KAN vara tecken....eller så är hon bra på att låtsas :)

Bara vänta o se!

Frågade just på fb om man kan använda graviditetstest på hundar....hade varit smart :)

KUL att fröken långnos skötte sig på eran promenad idag!

2010-01-16 @ 19:21:36
URL: http://www.trollborder.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0