Tävlingsuppehåll

Jag har känt en ganska lång tid att det finns brister hos både mig och Ilona som behöver åtgärdas eller åtminstone förbättras för att vi över huvud taget ska ha en chans att konkurrera. På My Dog blev det oerhört tydligt (i alla fall för mig) och jag tog då beslutet att göra ett tävlingsuppehåll. Jag vill tänka långsiktigt och att fortsätta tävla i dagsläget innebär att brister och inkonsekvens befästs ytterligare.

 

Områden med förbättringspotential:

 

Handlingssystemet

Jag är osäker på flera delar, vilket leder till inkonsekvent handling och handlingsbeslut som underminerar eller direkt förstör någon annan del i systemet. Eftersom jag inte började med Greg-systemet finns det också en del annat att jobba bort och vi brister även i grundträningen.

 

Åtgärdsplan:

  • Plugga på handlingssystemet (dvd, anteckningar, artiklar m.m.)
  • Lägga upp handlingsplan för att arbeta genom systemet från grunden
  • Gå igenom del för del och proofa Ilonas system- och handlingsförståelse

 

Kontaktfälten

Ilona har ett jättebra beteende på träning, men tyvärr har jag i min jakt på pinnarna förra året lärt henne att vi slarvar på tävling. Utförandet av gungan är just nu under all kritik och betingar allt som oftast en femma. Beteendet på balanshindren måste vara lika både på träning och på tävling samt bli mycket mer självständigt och oberoende av min position. Här finns mycket tid att tjäna.

 

Slalom

Detta hinder är ju vår akilleshäl och det är mycket som behöver förbättras:

  • Säkra ingångar från alla håll
  • Ökad fart
  • Större självständighet
  • Genomföra hela hindret oberoende av min position
  • Behärska byten tight före och efter slalom
  • Ökat värde på hindret

 

Farten

Främst handlar det om att jag måste ”lära mig” att springa så fort jag kan på banan. Idag lallar jag runt i någon form av promenadtakt och pressar varken mig eller Ilona. Om min fart ökar kommer självklart även Ilonas att öka.

 

Åtgärder för ökad fart

  • Handlingssäkerhet (båda)
  • Hindersäkerhet (Ilona)
  • Kondition (båda)
  • Hög fart även på träning (båda)
  • Våga satsa (jag)

 

Mental träning

  • Hantera tävlingsnerverna
  • Hålla fokus under långa tävlingsdagar
  • Fokusera på genomförandet och inte på resultat
  • Satsa istället för att köra säkert

 

Hur lång tid det tar innan vi börjar tävla på allvar igen vet jag inte, men jag hoppas till början av sommaren. Snön begränsar ju träningen en hel del, så om den inte försvinner inom överskådlig framtid, kanske det tar längre tid.

 

Trots ”tävlingsuppehållet” kommer jag antagligen att göra några starter under våren, men då enbart i träningssyfte. Vissa situationer är svåra att få till hemma på träning.

 

Beslutet har suttit långt inne och fortfarande är det svårt att få bort tankarna på vårens tävlingar. Jag älskar att tävla och det är min största morot för att träna, men jag måste tänka långsiktigt och inse att det inte finns några genvägar. Det är också oerhört belönande när all träning ger resultat… 


Kommentarer
Postat av: Monica

Oj...oj...tufft beslut. Men säkert rätt om DU känner det så. Känns ju nästan som om det är läge för valp snart då....en bt kanske? :)

2010-01-24 @ 10:07:31
URL: http://www.trollborder.webs.com
Postat av: Sanna

Låter väldigt vettigt, och vetigt är ju inte alltid kul. Men tänk så roligt det blir när ni är tokgrymma efter all träning! Må gott Sanna & Wille

2010-01-26 @ 09:23:33
URL: http://www.divinedogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0