Falkenberg 14-15 maj

Åkte till Halmstad redan på torsdagskvällen för middag i trevligt sällskap som även erbjöd tak över huvudet under tävlingen.


Fredag


Klass 3 hade förmiddagspasset och jag var i god tid för att kunna acklimatisera mig. Målet under båda tävlingsdagarna var att köra loppen så som jag vill och enligt handlingssystemet, vilket i korthet innebär att springa så fort jag kan, försöka placera mig rätt och inte fega i handlingen.


Hoppklassen var först ut och banan kändes jättetrång och svår. Innan banvandringen var jag säker på att jag skulle springa in i hindren, men avstånden såg mindre ut från ringside, så under banvandringen kändes det iaf genomförbart. Den trånga passagen bestod av fyra korta tunnlar som låg i en fyrkant och utanför varje tunnel fanns ett hopphinder. Man skulle nästan ta varannan tunnel och vartannat hopphinder, så det gällde att vara rätt placerad i rätt tid för att inte hunden skulle ta fel hinder…


Konstigt nog var jag inte så nervös som jag brukar, utan endast lagom taggad och fokuserad. Med tanke på de stora startfälten hade jag inga förväntningar på resultat, utan ville bara köra ett bra lopp och den inställningen gjorde susen. Vi nollade loppet och slutade på en 12:e plats av 83 startande. Inte nog med att det var första nollan i klass 3, vi placerade oss tillräckligt bra för att det skulle räcka till en SM-PINNE!!


I agilityklassen var jag ännu mindre nervös tack vare resultatet i hopploppet och jag är helt nöjd med vår insats även i det loppet. Inte riktigt samma fart och vi river en oxer som kommer direkt efter en tunnel i uppförslutning, men Ilona hade toppenattityd och följde så fint.


Maja och Anna filmade fredagens lopp och jag ser att många av framförbytena är sena, så där finns det lite att jobba på…



Lördag


Regnet höll sig tyvärr inte borta, så det påverkade Ilonas attityd och lust att överhuvudtaget befinna sig utanför tältet.


I hoppklassen kände jag att hon inte var lika taggad som vanligt, men det är bara att köra och göra vårt bästa. En bit in i banan tittade hon på mig med en blick som sa att hon inte alls var sugen på att springa bana i regnet. Denna tvekan gjorde att hon inte tog säcken och sedan blir det inte mycket mer rätt i det loppet. Men, men det är bara att bryta ihop och komma igen.


Till agilityklassen ville jag tagga upp henne bättre och känna att vi var ett team igen. Regnet öste ner och Ilona ville knappt kampa, vilket är mycket olikt henne. Gjorde mitt bästa för att få henne på humör och lyckades väl sådär. Hon ställer iaf upp och vi gör ett helt ok nollat lopp. Inte någon snabb tid, men Ilona fixade svårigheter som vi knappt tränat på, så vinsterna i det loppet var egentligen många.


Sammanfattningsvis hade vi ändå en mycket bra tävling med två nollade lopp, en SM-pinne, en femma och en disk. Kontaktfälten var säkra, Ilona körde på med bra attityd och litade på mig. Vi måste dock träna lite mer regelbundet på oxern så Ilona lär sig att se båda bommarna.

 


Kommentarer
Postat av: Monica

Tycker att ni var såååå duktiga! Roligt med filmen :) KANONBRA!!!!

2010-05-28 @ 07:26:55
URL: http://www.trollborder.webs.com
Postat av: Jenny

Grattis igen! Kul att se filmerna :o)

2010-05-28 @ 07:30:24
Postat av: Susanne

Tjusigt och fort går det!! Eller har du speedat upp filmen ;) Första banan såg jäkligt kul ut, vet du om skissen finns nånstans? Ja jäkla oxrar. Vi hade på träningen igår och Buffy landade rakt på, hon kan inte ha tittat på den öht.

2010-05-28 @ 07:35:29
Postat av: Michaela

Wow :) Grattis till bra resultat..

2010-05-28 @ 12:01:20
URL: http://hundrelaterat.blogg.se/
Postat av: Susanne & Zorro

Jättefina lopp, mycket snyggt grattis till pinnen :-)

2010-05-28 @ 18:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0