ALI - helg 1

Fredag

På fredag eftermiddag packade jag och klubbkamraten min bil full inför första helgen på utbildningen till allmänlydnadsinstruktör i Kungsbacka. Det var bara jag som skulle ha hund med och vi tog därför min bil.


Planen var att vi skulle sova i klubbstugan i alla fall mellan fredag - lördag och i veckan hade jag köpt min allra första egna sovsäck som måste vara en av de minsta någonsin. Jag skrattade när expediten kom tillbaka och frågade om det verkligen kunde finnas en sovsäck i den pyttelilla påsen. Påsen är 27 cm lång, har en diameter på 13 cm och väger 650 gram. Eventuellt blir det vandring i Jämtland i slutet av sommaren, så jag bad expediten ta fram en sovsäck som både var lämplig på vandring sommartid och att sova i inomhus och blev då rekommenderad denna. Jag såg med spänning fram emot att försöka få tillbaka sovsäcken i påsen igen...


Vi var först på plats, men snart hade alla kommit och den obligatoriska presentationen kunde börja. Dock fanns det en extra kursdeltagare utöver de som anmälts och det uppstod lite förvirring. Han fick dock stanna i väntan på att missförståndet skulle utredas. Kvällen blev till största delen en genomgång av utbildningen, förväntningar och praktiska detaljer. Det verkar vara ett trevligt gäng som alla har olika personligheter och olika erfarenheter att bidra med. De flesta har "bruksraser" förutom en dam med Powder Puff, en tjej med Cockrar och så Ilona förstås.


Min klubbkamrat hade inte med sin hund då hon valpat för en vecka sedan, men när det visade sig att vi skulle börja med "Allmänlydnadspasset" redan på lördag förmiddag, bestämde hon sig för att låna en hund. Det var väl inte det enklaste med tanke på att klockan var över tio på kvällen och att det krävdes två bilar med två chaufförer. Eftersom en stor schäferhanne inte går in i min lilla bil var de tvungna att köra ner två bilar för att kunna lämna en... Någon gång efter midnatt anlände hund och bil.


Ingen av oss fick jättemycket sömn under natten. Att man sover sämre borta är bara att vänta, men det var så mycket konstiga ljud från varmvattenberedare, drickakyl som gick igång ett par ggr i timmen m.m. och givetvis vaknade man varje gång. På grund av råttgift och klubbpolicy sov Ilona i buren och hon rumsterade lite under natten, vilket också bidrog till att jag vaknade ibland.


Lördag

Större delen av dagen ägnades åt delar av "Allmänlydnadspasset" med våra egna hundar och som väntat var alla hundarna duktiga. Alla moment ska vara betygsatta med "Mycket väl genomfört" för att vi ska bli godkända och på vissa moment har vi en bit kvar dit. Hanteringen och gå fint är det jag behöver träna mest på med Ilona. De flesta moment som innefattade störning utfördes med boll eller boll i snöre och även om Ilona är van vid viss självkontroll och invänta frikommando, var det lite instabilt. Måste också komma på valfritt moment.


Resten av eftermiddagen bestod av teori och en mycket givande diskussion om de besvärliga situationer som kan uppstå på kurserna.


Varken jag eller klubbkamraten orkade åka hem, så vi bestämde oss för att stanna ännu en natt i klubbstugan. Ljuden från varmvattenberedaren kunde vi inte göra ngt åt, men kylen med drickan drog vi ur och eliminerade åtminstone de ljuden.  


Vi hade fått tips om ett trevligt upplyst motionsspår i Kungsbacka och efter att ha kört fel några ggr hittade vi rätt, men tyvärr valde vi fel när spåret delade sig, så vi var tillbaka vid bilen lite tidigare än väntat. Vi var dock så trötta att vi bara satte oss i bilen, letade upp närmaste snabbmatställe och körde tillbaka till klubben.


Strax innan tio släckte vi ljuset, kröp ner i sovsäckarna och hoppades på bättre sömn än föregående natt.


Söndag

Alla sov betydligt bättre andra natten, men vi var ändå långt ifrån utvilade. Dessutom hade Ilona vaknat vid femtiden och tyckte att nu var det dags att gå upp. Varken hon eller jag är vana vid att lägga oss så tidigt som före tio, så Ilona hade förstås fått nog vid fem. Trots mina farhågor var det inga problem att få tillbaka sovsäcken i påsen.


Under förmiddagen gick vi igenom "Analysinstrumentet", ett verktyg som ska hjälpa oss analysera hund/förare i projektarbetet och hundarna/förarna på kurserna. Efter den teoretiska genomgången fick vi i grupper om tre analysera varandras hundar. Mycket intressant även om kursdeltagarnas hundar inte har särskilt många oönskade beteenden. Det är dock bra att öva upp "ögat" sakta men säkert.


Projektarbetet startades upp på eftermiddagen och ett önskemål var att vi skulle para ihop oss med någon från annan klubb. Det skulle för de flesta innebära ca 10 mil en väg varje gång man skulle träffa projektekipaget, så på grund av logistiken parade de flesta ihop sig klubbvis ändå. Givetvis hade man fått ett jättebra erfarenhetsutbyte med någon från annan klubb, men det måste fungera praktiskt också. Nu gäller det att snabbt få tag på ett ekipage så träningen och dokumentationen kan börja.  


Det har varit en jätteintressant och rolig helg, men jag var så trött på eftermiddagen att det ändå var skönt att åka hem.


Givetvis har vi hemarbete:


  • Träning på "Allmänlydnadspasset"
  • Projektarbetet
  • Grupparbete - recension av bok
  • Allmän läsning av böckerna som ingår 

Helg 2 består av L1 (pedagogiken) och då jag redan gått den, blir nästa tillfälle för mig först i mars.


Kommentarer
Postat av: Monica

Kan en sådan liiiiiiiten sovsäck verkligen vara varm UTE? Inne kan jag förstå men under ruggiga sverige-sommarvädret...?

Blir det Kungälv till helgen?

2009-01-28 @ 09:29:38
URL: http://www.123minsida.se/galnawera
Postat av: Monica

Passa dig....fult att mobbas! tittar surt Ska minsann starta en grill med massor gott som luuuuuuktar PRECIS innan du ska in på banan. Bara så du vet hota Ilona kommer inte att springa en meter dit DU vill - hon kommer till MIG och får gottisar! :o)

2009-01-28 @ 11:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0